Verkkokauppamme on kätevä ja edullinen paikka ostaa Fiat traktoreiden varaosat ja tarvikkeet: tilaa netistä – toimitus valitsemallasi tavalla.
Vuonna 1919 perustettu maatalouskonevalmistaja Fiat Trattori S.p.A. kuului Fiat-konserniin. Yritys valmisti pääasiassa traktoreita. Pitkän historiansa aikana siitä tuli Italian johtava valmistaja ja yksi suurimmista alan yrityksistä Euroopassa. Vuonna 1991 yritys osti Fordin New Holland -tuotannon, ja yrityksen nimi vaihtui kaupan myötä: New Holland sopi paremmin maailmanmarkkina-aseman parantamiseen. New Holland osti Case Corporation -yrityksen 1999 ja syntyi CNH Global, jossa Fiat Industrial oli enemmistöosakas. Nämä kaksi yritystä yhdistyivät vuonna 2013 ja nimeksi tuli CNH Industrial.
Fiat Trattori – Fiat-traktoreiden historiaa
Fiat Trattorin historia alkoi vuonna 1918, jolloin ensimmäinen traktori julkistettiin. Kyseessä oli 30-hevosvoimainen Fiat 702. Mallia 702 seurasivat 702A-, B- ja BN-malliversiot sekä myöhemmin 703B ja 703BN. Nämä mallit olivat tuotannossa vuoteen 1925 asti – ja tuotantomäärät saavuttivat 2000 kappaleen virstanpylvään. Vuonna 1929 traktoreita valmistettiin jo yli 1000 kappaletta.
Vuonna 1932 lanseerattiin ensimmäinen eurooppalainen telaketjutraktori: Fiat 700C. Samana vuonna traktoreiden valmistus siirrettiin Torinosta Modenaan, jonne OCI (Officine Costruzioni Industriali) perustettiin yhdessä Officine Meccaniche Reggiane -yrityksen kanssa. Ensimmäinen uudessa tehtaassa valmistettu traktori oli 702C, jonka teho oli 28 hv (aikaisemmassa mallissa 35 hv) – ja malli oli paljon kevyempi kuin edellinen versio. Tätä mallia valmistettiin vuoteen 1950 asti, yhteensä 4000 kpl.
Modenan tehtaalla valmistettiin myös Fiat 700C -telaketjutraktorit, joiden vetokapasiteetti oli vaikuttava - telat estivät traktoria vajoamasta märkään maahan.
Vuonna 1933 Fiat hankki teollisuusajoneuvoja ja traktoreita valmistaneen yrityksen nimeltä OM (Società Anonima Officine Meccaniche).
1939 Modenan tehdas lanseerasi ensimmäisen massatuotantotraktorinsa Fiat 40 Boghetton. Fortunato Boghetton keksinnön ansiosta tämän traktorin moottori pystyi toimimaan erityyppisillä polttoaineilla: kerosiinilla, dieselillä, alkoholilla, petrolilla, maakaasulla...
Vuonna 1944 Modenan tehtaan tuotanto pysäytettiin materiaalipulan ja natsimiehityksen takia ja tehtaalla alettiin korjata ja uudistaa sotilasajoneuvoja. Tämän johdosta pääsuunnitteluinsinööri Edmondo Tascheri alkoi suunnitella uutta telaketjutraktoria, joka tulisi olemaan paljon nykyaikaisempi kuin jo vanhentunut 40-sarjan Boghetto. Suunnittelutyössä hänellä oli apuna muutama venäläisestä traktorista otettu valokuva - työmiehet olivat tuoneet ne mukanaan Neuvostoliiton rintamalta. Yhteistyökumppaneiden avustamana tekninen osasto alkoi rakentaa prototyyppiä, joka pidettiin saksalaisilta valvontavirkamiehiltä salassa. Suunnittelutyön tuloksen - Fiat 50 -telaketjutraktorin – valmistus alkoi toisen maailmansodan jälkeen, vuonna 1946. Natsit olivat yrittäneet viedä tuotantolaitteet Saksaan, mutta liittoutuneiden pommitukset estivät suunnitelmat - ja niin koneet jäivät Italiaan ja tuotannon jatkaminen oli mahdollista.
Sodan jälkeen
Sodanjälkeisinä vuosina, OCI:n tehdas Modenassa aloitti (1949) Fiat 600 -traktorin ja Fiat 601 -telaketjutraktorin valmistuksen. Näissä malleissa käytettiin vipuja ohjauspyörän sijaan. Traktoreiden myyntimäärät nousivat näiden mallien ansiosta ja vuosituotanto oli 1832 ajoneuvoa.
50-luvun alussa Fiat ja ranskalainen SIMCA aloittivat yhteistyön: SIMCA alkoi valmistaa Fiat-merkkisiä autoja sekä myöhemmin Fiatin suunnittelemia traktoreita.
Vuonna 1951 eurooppalaisille maatalousmarkkinoille lanseerattiin Fiat 25R – yksi Fiatin historian tärkeimmistä tuotteista. Oranssi Fiat 25R oli innovatiivinen traktori, ja se oli ensimmäinen malli pitkässä sarjassa, jota valmistettiin aina vuoteen 1983 asti. Malleja oli runsaasti – dieselmoottoreilla, pyörillä tai telaketjuilla, kapeita tai järeämpään käyttöön, puutarha- ja metsätalousmalleja – ja niitä myytiin lähes 45000 kappaletta.
Vuonna 1952 markkinoille tuotiin suuritehoiset OM-traktorit. Malli OM 35-40 oli bestseller – ja sitä valmistettiin myös telaketjuversiona.
Fiat 60 -telaketjutraktori korvasi vanhan Fiat 50 -mallin. Fiat 60 tuli markkinoille vuonna 1956 ja tällä mallilla Fiat saavutti maailman johtavan telaketjutraktorivalmistajan aseman.
Vuonna 1967 Fiat lanseerasi 50-luvun eniten myyneen traktorin: FIAT 18 – La piccola.
Sarjan 18 seuraaja, 200-sarja, tuli markkinoille vuonna 1959 ja sitä valmistettiin vuoteen 1965 saakka. 211 R -mallissa oli 1135-kuutioinen, kaksisylinterinen Fiat 615 -dieselmoottori, jonka teho oli 21 hv (16 kW)/2200 rpm. Mallissa 211 Rb oli puolestaan 1221-kuutioinen, nelisylinterinen Fiat 103 -bensiinimoottori ja sen teho oli 22 hv (16 kW)/2300 rpm. Tämä traktori sopi hyvin työskentelyyn pienillä pelloilla – vaihteita oli 6 eteenpäin ja kaksi taaksepäin, huippunopeus 20 km/h ja traktorin kokonaispaino oli vain 900 kg.
Vuonna 1957 Fiatin traktorituotantomäärä ohitti 100000 kappaleen rajapyykin. Seuraavana vuonna markkinoille tuli Fiat 411. 1962 julkistettiin La serie Diamante – sarja, johon kuuluivat mallit 215, 315, 415 ja 615 sekä OM-logolla 715. Tarinan mukaan sarja sai timanttiin viittavan nimensä, koska siihen kuuluneiden traktoreiden maskeissa oli jotain samaa kuin hiotuissa jalokivissä. Timanttisarjan mallit olivat ensimmäiset traktorit, joissa oli vaihteiston synkronointi, differentiaalilukko sekä amplicouple-laite, joka kytkettiin automaattisesti vivulla kuljettajan vasemmalta puolelta – se oli saatavissa vain malleihin 415, 615 ja 715, jotka vakiinnuttivat Fiatin asemaa Euroopassa.
Fiat-traktorit 60- ja 70-luvuilla
60-luvun alussa valmistettiin OM-tuotemerkillä mallit OM 512, OM 513 ja OM 615, joista oli useita versioita. Seuraavalla vuosikymmenellä näitä malleja seurasivat OM 750 ja OM 850.
1967 lanseeratun Nastro d’Oro (kultainen nauha) -sarjan tavoitteena oli menestyä teknologia-, suorituskyky-, polttoaineenkulutus- ja luotettavuusominaisuuksien avulla ja luoda italialaisyritykselle pysyvä menestys ja asema Euroopassa.
Vuonna 1968 vuorossa olivat mallit 250, 450 ja 550 sekä OM-tuotemerkillä myydyt 650 ja 850. Näiden jälkeen lanseerattiin Fiat 1000 ja 1300 -traktorit, jotka oli tarkoitettu Euroopan markkinoille. Lähes kymmenen vuotta myöhemmin Fiatista tuli 80-sarjallaan Euroopan johtava traktorinvalmistaja.
70-luvun alussa valikoimaa muutettiin: mallista 250 tuli 300, Fiat 350 Special lanseerattiin ja mallit 480 ja 500 korvasivat mallin 450 ennen kuin 540 Special kehitettiin. 70-luvulla - kun 80-sarja oli jo olemassa – mallista 850 tuli Fiat 850 Super, jonka teho oli 95 hv (71 kW). Myös malli 1000 muutettiin vastaavasti ja siitä tuli Super: 110 hv (82 kW). 1300 Super -mallin teho oli 150 hv (110 kW).
Fiat 80 -sarja sekä yhteistyökuvioita
Vuonna 1975 Fiat Trattori osti 20% Pietro Laverdan 1873 perustamasta Laverda SpA -yhtiöstä, joka oli alusta lähtien erikoistunut monitoimikoneiden valmistukseen.
Fiat 80 -sarja lanseerattiin 70-luvun puolivälissä ja siihen kuuluivat kolmi-, neli-, viisi- ja kuusisylinteriset mallit Fiat 580, Fiat 680, Fiat 780, Fiat 880, Fiat 880 (5-sylinterinen), Fiat 980, Fiat 1180, Fiat 1280, Fiat 1380, Fiat 1580 ja huippumalli Fiat 1880. Uudet traktorit oli alun pitäen suunniteltu varustettavaksi turvaohjaamolla. Kumityynyjen päälle asennettu ohjaamo oli uraauurtava ratkaisu. Ohjaamon muotoilun oli suunnitellut Pininfarina. Polttoainesäiliö oli siirretty traktorin taakse, kytkimissä oli keraamiset pinnat ja muutenkin suunnittelu oli edistyksellistä ja moottorit entistä tehokkaampia.
Vuonna 1976 Fiat Trattori valmisti 86000 traktoria, joista 50000 meni vientiin. Parikymmentä vuotta aikaisemmin, v. 1955, valmistusmäärä oli ollut 15488. 70-lopussa ja 80-luvun alussa yritys toi Italiaan Argentiinassa Fiat Concorde -tuotemerkillä valmistettuja edullisia malleja (700E, 900E, 1100E ja 1100E Dt).
Maatalouskoneita hyödynnettiin myös rakennusalalla: pienin rakenteellisin muutoksiin kyntöön tarkoitetuista traktorimalleista 70C, 80C, 90C ja 100 C saatiin telakuormaajia (AD3-, AD4-, AD5-, AD6-, AD7-, AD9-, AD1O-, AD12-, AD14-, AD18- ja AD20-kuormaajamallit). Vuonna 1974 Fiat perusti yhdessä amerikkalaisen Allis-Chalmersin kanssa Fiat-Allis-nimisen yhtiön valmistamaan erilaisia telatyökoneita (Brasiliassa, Yhdysvalloissa ja Italiassa), (pyörä)kaivinkoneita (USA:ssa ja Iso-Britanniassa), kaivinkoneita (Italiassa ja Brasiliassa) sekä tiehöyliä ja puskutraktoreita (Yhdysvalloissa).
1990-luvun puolivälissä Fiat aloitti yhteistyön Hitachin kanssa ja rakennuslaitteita alettiin valmistaa Fiat-Hitachi -nimellä. Fiat-Allis jatkoi myyntiä nimellään Latinalaisessa Amerikassa.
1979-1983 Fiat aloitti suuritehoisten traktoreiden valmistuksen yhteistyössä amerikkalaisen Versatile-yrityksen kanssa. Fiat-Versatile 44 -sarjan malleja olivat 44-23, 44-28, 44-33, 44-35 (230, 280, 330 ja 350 hv) ja Euroopassa ne myytiin Fiat-brändillä. Versatile-nimeä käytettiin Amerikassa, Meksikossa ja Australiassa.
Vuoteen 1977 mennessä Fiat oli historiansa aikana valmistanut 1 200 000 traktoria.
Vuonna 1981 Laverda SpA siirtyi kokonaan Fiatin omistukseen ja monitoimikoneita alettiin valmistaa Fiat Trattori -nimellä.
1982 Fiat lanseerasi uuden 66-sarjan (mallit 45-80 hv/34-60 kW) – sarjan traktorit tunnettiin arkitraktoreina, koska ne sopivat tavallisiin töihin pienillä ja keskisuurilla maatiloilla. Tätä sarjaa myytiin myös Hesston-brändillä Yhdysvalloissa ja myöhemmin myös Ford- ja New Holland -nimillä aina vuoteen 2003 asti.
Amerikkalainen, rehulaitteistojen valmistaja Hesston siirtyi Fiatin omistukseen 1977. Samana vuonna Fiat hankki myös Braudin (johtava rypäleiden sadonkorjuukoneiden valmistaja) sekä italialaisen, pienten traktoreiden valmistukseen erikoistuneen Agrifullin. Fiat Trattorista tuli FiatAgri, ja traktoreiden väri vaihtui oranssista viininpunaiseksi. Tuotevalikoimaan tulivat myös ostettujen yritysten tuotteet: rehuun liittyvistä laitteista (mm. paalaimet) viininviljelijöiden käyttämiin koneisiin. Hesston ja Braud -logoja käytettiin edelleen vastaavissa tuotteissa.
Fiat Trattorista New Hollandiin
Fiat Trattori -nimi vaihtui nimeksi FIATGEOTECH – FIATGEOTECH on modenalainen holding-yhtiö, joka omistaa FIATAGRI-yritykset sekä FiatAllis-yhtiön.
Vuonna 1984 FiatAgri lanseerasi historiallisen 90-sarjan, joka korvasi 80-sarjan. 90-sarjaan kuului laaja valikoima tuotteita kahdessa kategoriassa: pienempitehoiset (55-90, 60-90, 65-90, 70-90, 80-90, 85-90 Turbo) ja suurtehoiset (115-90, 130-90 Turbo, 140-90 Turbo, 160-90 Turbo, 180-90 Turbo), joissa oli Fiat-Iveco 8000 -sarjan käyttövoimalaitteet. 90-sarjaa on myyty myös Agrifull- ja Ford-nimillä ja myöhemmin New Holland -tuotemerkillä vuoteen 2003 asti (Euroopan markkinoilla). Ranskalainen Braud siirtyi FiatAgrin omistukseen vuonna 1984.
Vuodesta 1985 yritys on valmistanut 90 sarjaan malleja 90-90, 100-90 ja 110-90. Näitä malleja valmistettiin yli kymmenen vuotta, mutta vuonna 1996 ne korvattiin uudella L-sarjalla, joka tuli myyntiin New Holland -nimellä. Vuonna 1986 osa traktorituotannosta siirrettiin Modenasta Jesiin. Samana vuonna lanseerattiin FiatAgri 180-55 -telaketjutraktori, jossa oli käänteentekevä hydrostaattinen siirtojärjestelmä.
1990/91 lanseerattiin ensimmäinen Winner-sarja, johon kuului neljä mallia: F100, F110, F120 ja F130 Turbo. Toinen sarja tuli markkinoille 1993 ja siihen kuului mallit F100 ja F115 sekä kaksi turbomallia - F130 jaF140. Nämä sarjat olivat tuotannossa vuoteen 1996 asti.
Vuonna 1992 sarjan 75 telaketjutraktoreihin tuli uusi ohjausjärjestelmä (Steering-o-matic): ohjauskytkimien sijaan käytettiin ohjaussauvaa.
Winner-sarjan jälkeen lanseerattiin G-mallisto, jotka oli suunniteltu isoille pelloille, isoihin muokkaustöihin sekä M-sarja, johon kuuluivat mallit M100, 115 135 ja 160. G-sarja kuului Versatilen tuotantomalleihin - Fiat oli jo jonkun aikaa tehnyt yhteistyötä yhdysvaltalaisen Versatilen kanssa. G-sarja esiteltiin näyttelyssä Barissa vuonna 1993: muotoilu oli samanlainen kuin Fordilla ja FiatAgri-logon väritys oli punaisen sijaan sininen. Muutamaa kuukautta myöhemmin FiatAgri osti Ford Tractorin, joka oli muutama vuosi aikaisemmin hankkinut monitoimikone- ja rehulaitevalmistajan New Hollandin.
Vuonna 1993 holding-yhtiö vaihtoi nimensä FIATGEOTCH-nimestä NHGEOTECH-nimiseksi, mutta koneitten myynti jatkui omilla tuotemerkeillä, tunnuksilla ja väreillä: FiatAgri, Ford, New Holland, Hesston, Braud, Laverda jne.
1999 New Holland L -sarja korvattiin TL-sarjalla ja Fiat 66 -sarjan syrjäytti uusi New Holland TD -sarja. FiatAgri- ja Ford-tuotemerkit sekä kaikki vähemmän tunnetut brändit hävisivät ja alettiin käyttää vain New Holland -tuotenimeä. Vanhojen brändien perintö ei kuitenkaan ole unohtunut: FiatAgri on edelleen mukana lehti-tunnuksella, Ford sinisellä värityksellään ja New Holland nimellään.
Fiat traktorin varaosat helposti verkkokaupasta
Fiat traktorisi varaosat ostat verkkokaupasta edullisesti ja nopeasti! Monta hyvää syytä tilata netistä: halpa hinta ja monipuoliset valikoimat - ja verkkokauppa on aina auki! Samalla voit tarkistaa myös muut tarjoukset ja alennustuotteet halvalla näppärästi netistä.