Lisävalon valitseminen ja asentaminen autoon

Julkaistu: 23.09.2022

Lisävalojen valinta tuottaa monelle päänvaivaa, koska kaikki valot ovat ulkoisesti lähes samanlaisia. Kokosimme yhteen valoasiantuntijoidemme vinkit ja perustiedot! Lue myös meidän suosituimpien lisävalojen vertailutesti.

Miksi lisävalo kannattaa asentaa?

Lisävalojen suosio on kasvanut valtavasti LED tekniikan myötä. Tämä on mahdollistanut sirojen ja tehokkaiden valojen valmistamisen edulliseen hintaan. Hyvä lisävalo tuo lisää näkyvyyttä tielle pitkälle eteen sekä valaisee myös sopivasti penkkoja. Näet siis edelläolevat esteet ja esimerkiksi peurat huomattavasti aikaisemmin, ja teet matkustamisesta mukavampaa ja ennenkaikkea turvallisempaa. Lisävalo on helppo ja edullinen tapa tehdä pitkistä pohjolan pimeistä valoisia! Lisävaloja kättävät henkilöautojen lisäksi mm. raskas kalusto, moottoripyörät, mönkijät ja moottorikelkat.

 

 

Valon väri ja valokuvio

Lisävalojen teknisistä tiedoista löytyy useita eri arvoja. Yksikään arvo pelkästään ei tuotteesta hyvää tai huonoa, vaan suorituskyky riippuu monesta tekijästä. Lisäksi valintaan vaikuttaa valon käyttötarkoitus. Työvaloissa valokuvio on yleensä erittäin leveä, mutta henkilö- ja pakettiautoihin tarkoitetuissa valopaneeleissa valokuvio on taas pidempi. Mikäli auto valaisee lähitienoon ja ojanpohjat hyvin, voidaan valita kapea ja pitkälle valaiseva lisäpitkä. Yleensä paras lopputulos saadaan yleisellä yhdistelmävalolla jossa on pitkä valokuvio, mutta valokuvio on sen verran leveä että penkoille saadaan myös näkyvyyttä.

Valon väritys, eli värilämpötila, ilmoitetaan kelvineinä. Pienempi arvo on lämpimämpää valoa, kun taas suurempi arvo kertoo kylmemmästä väristä. Verrokkina voidaan pitää perinteistä hehkulamppua jonka värilämpötila on noin 2500 K, kun taas päivänvalo on noin 6500 K. Lisävalojen värilämpötilat ovat nykypäivänä lähes poikkeuksetta lähellä päivänvaloa.

 

LED paneeli vai pyöreä lisävalo?

Lisävalon muoto ei suoraan kerro mitään lampun suorituskyvystä tai sen ominaisuuksista. Valinta pyöreän ja paneelin välillä kannattaakin tehdä pääosin ulkonäköperustein. 2-3 pyöreän valon asennuksessa ainoa etuna on se, että valojen suuntaus voidaan tehdä valokohtaisesti ja painottaa esimerkiksi reunojen valaistusta. Paneelimallinen valo on yleensä kooltaan sirompi, joten se istuu monen mielestä paremmin nykyaikaisten autojen virtaviivaisiin keuloihin, ja on myös huomaamattomampi.

 

 

Minkälaisen lisävalon saa asentaa?

Lisävalojen asennus on täysin laillista. Ainoat raajavat tekijät tieliikennekäyttöön ovat valojen määrä sekä auton yhteenlaskettu referenssiluku. Omien pitkien valojen eli kaukovalojen lisäksi henkilöautoon saa asentaa määrällisesti enintään 3 lisävaloa ja raskaalle kalustolle enintään 5 lisävaloa. Harrastekäytössä liikenteen ulkopuolella ei toki rajauksia määrän suhteen ole.

Toinen rajoittava tekijä henkilöautoissa on referenssiluku. Auton samaan aikaan palavien valojen yhteenlaskettu referenssiluku ei saa ylittää arvoa 100. Auton alkuperäisten valojen referenssiluku löytyy pääsäntöisesti lampun umpiosta tai sen päältä. Esimerkki: auton alkuperäisten valojen referenssiluku on 15 joten yhteenlaskettuna 30. Tällöin lisävalojen referenssiluvun maksimi on 70.

 

 

Miten lisävalo kannattaa kinnittää?

Lisävalojen asennukseen ylivoimaisesti suosituin paikka löytyy rekisterikilven yhteydestä. Se on sijoitukseltaan hyvä jonka lisäksi yleensä myös ylivoimaisesti helpoin paikka asennukselle. Markkinoilla on lukuisia valmiita telineitä erityyppisille valoille jotka ruuvataan suoraan rekisterikilven paikalle. Teline valitaan aina asennettavan valon perusteella yhteensopivaksi. Joissain tapauksissa valo voidaan tukea vielä erillisin säädettävin tukirimoin.

Joihinkin autoihin taitava asentaja voi upottaa lisävalon myös maskiin tai sen sisälle. Maskin sisäpuolelle tehtävän asennuksen kanssa pitää olla tarkkana, ettei maski pilaa valokuviota ja heikennä valon tehoa. Myös auton kattoasennus on mahdollinen ja näitä näkee esimerkiksi lava- ja pakettiautoissa. Yläpuolelta tulevassa valossa tulee valokuvio rajata niin, ettei se osu konepeltiin tai auton keulaan ja heijastu sieltä kuljettajan silmiin heikentäen pimeänäkökykyä.

 

Lisävalojen kytekentä

Lisävalot tarvitsevat toimiakseen vähintään virran sekä maadoituksen. Parkki- tai koristevaloilla varustetut lamput tarvitsevat lisäksi oman virtansa myös näille valoille. Valon sähkö otetaan aina suoraan akulta tai virranjakopisteestä, ja väliin tulee sijoittaa sulake. Asenukseen on järkevin käyttää valmiita johtosarjoja joissa on mukana johdot, sulakkeet (joskus mukana releessä), rele ja ennenkaikkea valmis valoon sopiva liitin. Yleisimpiä liitoksia ovat DT2 ja DT3 liittimet. Rele ottaa kytkintietonsa auton alkuperäisistä pitkistä valoista, synkronoiden lisäpitkien toiminnan niiden kanssa. Huomaa että CAN väylällä varustetut valot vaativat yleensä omanlaisensa niille soveltuvan johtosarjan.

 


<< Edellinen

Thule avain hävinnyt?

Thule avain hävinnyt?

Seuraava >>

Lisävalojen testi - syksy 2022

Lisävalojen testi - syksy 2022