Pienois Kubota traktori
Julkaistu: 31.08.2020
Taustatietoa
Pinkki kubota on minun kolmas omavalmiste traktori. Ensimmäinen perustui Suzuki Swiftin moottoriin ja sillä teen talvisin lumitöitä.
Seuraavaksi rakensin vanhimmalle lapselleni vihreän Zetor traktorin. Tyttären traktoriin tuli idea, kun näytin hänelle kuvia Paukepäiviltä jossa Roosan pinkki Kubota Kawaii oli näytillä. Tuon kuvan nähtyään tytär sanoi että tee minulle tuollainen, joten olihan se tehtävä.
.jpg)
Aloitus
Homma alkoi laittamalla Konekansan foorumin kautta viestiä traktorin omistajalle, jos hän voisi käydä ottamassa mittoja laitteesta. Näiden mittojen ja referenssivalokuvien perusteella piirtelin karkean kuvan laitteesta AutoCadilla ja aloin skaalaamaan mittakaavaa helposti saatavilla olevien renkaiden kanssa. Lopulta mittakaavaksi valikoitui aika tarkkaan 1:2, jolloin eturenkaiksi käy Motonetin traktorikuvioiset kottikärryn pyörät. Taakse tässä vaiheessa valikoitui 13” auton renkaat. Myöhemmin renkaat korvautuivat 12” vetokuvioisilla työkoneen renkailla.

Moottoriksi valitsin Honda F400 puutarhajyrsimen, josta sain myös näppärästi vaihdelaatikon (2 etee+pakki). Veto moottorilta vaihdelaatikolle tapahtuu hihnalla, joka toimii samalla kytkimenä. Jyrsimen terälaput laikkasin pois ja pulttasin takarenkaat suoraan jäljelle jääneisiin akseleihin.
Etuakselin rakensin keinuvaksi. Aiemmissa traktoreissani ohjaus on toteutettu pitkittäin asennetulla hammastangolla mutta tässä siihen ei ollut tilaa. Tässä ohjaus on toteutettu rälläkän kulmavaihteella, joka toimittaa ohjaussimpukan virkaa.

Tämän paketin ympärille aloin sitten kasaamaan koria. Kaikki korin osat on pulttikiinnityksellä, joten huolto on tarvittaessa vielä mahdollista. Konepellin muodot on naputeltu suorasta pellistä käsin silmämääräisesti referenssikuvien mukaan.
Nokalle asensin 2 kpl patteritoimista retro polkupyöränvalaisinta, jotta vastaantulijat näkisivät traktorin yölläkin.
Hytin runko on hitsattu neliö huonekaluputkesta mutta tässä jouduin hieman tinkimään mittasuhteista, jotta aikuinen mahtuu myös ajamaan traktorilla. Ikkunat ovat polykarbonaattia, asennettuna ikkuna-aukkoon virallisella ikkunatiivisteellä.
Jotta pidemmät kuljettaja voisivat ajaa traktorilla mukavammin, katto on saranoitu kokonaan aukeavaksi. Avausmekanismi on piilotettu kokonaan katon sisään, jolloin ulkoapäin sitä ei arvaa aukeavaksi muusta kuin saranoista takana.
.jpg)
Koppi oli enimmäisellä koeajolla melko meluisa, joten asensin kattoon äänenvaimennuslevyä ja verhoilin sen Hello Kitty huovalla.
%20(1).jpg)
Traktori on lisäksi varustettu auton vetokuulalla, joten perävaunun veto onnistuu hyvin tällä traktorilla. Samaan mittakaavaan olen tehnyt myös TUHTI telikärryn, kaasujousiavusteisella kipillä.
.jpg)
Turvaominaisuudet
Traktorin huippunopeus suurimmalla vaihteella on vain noin 6km/h, jolloin kävellen pysyy hyvin traktorin perässä. Traktorissa on vain yksi poljin. Poljinta painaessa pohjaan hihna kiristyy ja kytkee vedon, polkimen nostolla veto vapautuu ja samalla kytkeytyy jarru päälle. Kaasu on käsisäätöinen, sijoitettuna ratin juureen. Mikäli kuljettaja ajelee traktorilla ovet kiinni, on kone mahdollista sammuttaa ulkopuolelta vesiskoottereista tutulla tappokatkaisijalla.
Aivan pienimmät innokkaat kuljettajat eivät omineen pääse koneella ajelemaan, sillä moottori käynnistyy vetokäyttistimellä, joka vaatii jo hieman voimaa. Sähköstartilla olisi liian helppoa liian pienen kuljettajan lähteä ajelemaan ilman valvontaa. Myös ratin saa tarvittaessa irroitettua pikakiinnityksestä, jolloin hytistä on vielä helpompi poistua.

Projektikertomus
Traktorin rakentamiseen meni n. 10 kk aikaa iltaisin ja viikonloppuisin, työtunteina varmaan päälle 500h.
Materiaaleina on käytetty mahdollisimman paljon kierrätyskamaa, mutta kustannuksia kertyy silti maaleista, ikkunoista yms. n. 550€ yhteensä. Traktorin rakentamisen etenemistä on voinut seurata YouTubesta kanavaltani DjEzgo84. Tällä hetkellä tähän samaan traktoriin on kehitteillä veto myös eturenkaille, jolloin tästä tulisi ehta 4x4 traktori, niinkuin esikuvansa.
.jpg)
Myös taka-akselille olisi tarkoitus asentaa tasauspyörästö, tällä hetkellä kääntyvyys traktorilla on etenkin kovalla pinnalla heikkoa.
Erilaisia työkoneita varten keulalla olisi vielä hieman tilaa asentaa hydrauli pumppu, jolla voisi käyttää esimerkiksi perävaunun kippiä. Pumpun saisi näppärästri esimerkiksi auton ohjauksen tehostimen pumpusta. Tilan ahtaus vain hankaloittaa käyttöventtiilin sijoittamista ohjaamoon.

-Esa Lindroos
Virtasenkauppa.fi tuki rakentajaa 100 € lahjakortilla. Lähetä oma tukihakemuksesi täältä.
<< Edellinen
Amphibiowarre
Seuraava >>