Sähköauton lataaminen
Sähköauton lataaminen – lataustavat
Sähköauton lataukseen on kolme tapaa. Sähköauton voi ladata tavallisesta kodin
pistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta ja kyseessä on tällöin ns. tilapäislataus eli lataustapa 2. Sähköauton voi myös ladata erillisellä
kiinteällä latauslaitteella, joka voi olla esimerkiksi kotona, pysäköintihallissa tai kauppakeskuksen yhteydessä. Tätä lataustapaa kutsutaan
peruslataukseksi (lataustapa 3). Kun sähköauto ladataan
pikalaturilla vaikkapa huoltoasemalla, on kyseessä pikalataus eli teholataus.
Lataus kiinteällä latauslaitteella - peruslataus
Kätevintä on ladata auto kotona yöaikaan kiinteällä latauslaitteella. Kotilatauksen hinta muodostuu sähkösopimuksen + verkkoyhtiön siirtomaksun mukaan (10 snt/kWh vaiheilla).
Tavallisia kodin pistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkään jatkuvaa kuormitusta suurella virralla ja niinpä kiinteä latauslaite on suositeltavin menetelmä auton lataukseen.
Kiinteissä latauslaitteissa on yleensä kiinteä kaapeli, jonka toisessa päässä sijaitseva latauspistoke sopii autossa olevaan vastakkeeseen. Pistokytkimet lukittuvat vastakappaleisiin joko mekaanisesti tai sähköisesti. Latausjärjestelmässä on tiedonsiirtoväylä, jolla varmistetaan ajoneuvon oikea ja turvallinen kytkentä ja ohjataan kuormitusta ja virran syöttöä kumpaankin suuntaan.
Latausteho riippuu ensinnäkin auto sisäisen laturin vastaanottokyvystä. Latauslaitteen teho puolestaan määräytyy oikeastaan laitteen sisään asennettujen johtojen paksuuden mukaan ja näin ollen hintaero 22 kW ja 3,7 kW latauslaitteilla ei ole suuri. Tehoon vaikuttaa myös se, mitä kiinteistön sähköverkko ja sähköliittymä sallii – kuinka paljon latauslaite ohjelmoidaan ottamaan verkosta. Omakotitalon sähköliittymä on tavallisesti 3 x 25 A tai 3 x 35 A, jolloin latausteho useimmiten rajoitetaan 11 kW (3 X 16 A). Mikäli latauslaitteessa ei ole kiinteää kaapelia, tehoon vaikuttaa sekä kaapelin paksuus että vaiheiden lukumäärä - latauskaapelin pieni vastus määrittää sen, kuinka suuren virran sen kautta voi ottaa. Lataustehon määrää pienin: auton sisäinen laturi, kaapeli tai kiinteä latauslaite, jossa on tietyt asetukset eli järeästä sähköliittymästä saa vain sen tehon, jonka auto pystyy vastaanottamaan ja 22 kW:n laturi ei sulakevaurioita, jos latauspisteen maksimiteho on ohjelmoitu esimerkiksi 11 kW:iin.
Kiinteitä latauslaitteita on saatavissa ilman kiinteää kaapelia ja niitä on käytössä varsinkin julkisissa latauspisteissä: käytössä on ollut kaksi erityyppistä latausvastaketta (yksivaiheinen eli tyyppi 1 sekä kolmivaiheinen eli tyyppi 2). Uudemmissa autoissa käytetään tyypin 2 liitintä.
Kiinteällä kaapelilla varustettu latauspiste sopii kotitalouksien käyttöön.
Latauslaitteiden hinta on yleensä 500–2000 euroa. Latausaseman asentamiseen tarvitaan sähköalan ammattilainen. On olemassa myös sähköauton latausasemia, jotka asennetaan suoraan voimavirtapistokkeeseen ja sähkömiestä ei asennukseen tarvita – tällaista latauslaitetta voi tietysti myös kuljettaa mukana.
Auton lataus sukopistorasiasta
Mikäli lataustapa 3 eli lataus kiinteällä latauslaitteella ei ole käytettävissä, voidaan käyttää
hidasta lataustapaa eli tilapäislatausta (lataustapa 2). Tärkeää on, että latausjohto on vaatimusten mukainen eli siinä on standardin mukainen ohjaus- ja suojalaiteyksikkö, joka on tuettava siten, että pistorasiaan ei tule vääntö- tai vetorasitusta. Yön yli lataamalla saa akun täyteen.
Sekä hybridien että täyssähköautojen mukana tulee kotitalouspistorasian (=sukopistorasia) ja ajoneuvon latausvastakkeen välille sopivan kaapelin, jossa liittimien lisäksi on myös vikavirtasuoja sekä ohjauselektroniikka. Näiden latauskaapeleiden virta on tavallisesti rajoitettu 8–10 A:iin, sillä kodin pistorasioita ei ole suunniteltu pitkäaikaiseen kuormitukseen suurella virralla, vaikka ne onkin mitoitettu 16 ampeerille. Kotitalouspistorasioita voi käyttää sähköauton tai ladattavan hybridin lataamiseen, mikäli auton ottama pitkäaikainen latausvirta on rajoitettu 8 ampeeriin. Vakuutusyhtiöillä voi olla vakuutusehdoissa lisävaatimuksia, jotka koskevat sähköauton lataamista kotitalouspistorasiasta.
Kotipistorasia kannattaakin tarkastuttaa sähköalan asiantuntijalla, ennen kuin siitä aletaan ladata auton akkua.
Pakkanen saattaa aiheuttaa ongelmia sukopistorasiasta ladattaessa: jos -25 asteessa seissyttä autoa alkaa ladata 8 A latauskaapelin avulla, lataus ei välttämättä ala ollenkaan – akku ei lämpene latauslämpötilaan.
Teollisuuspistorasiat – eli voimavirtapistorasiat (3-vaiheinen) tai karavaanaripistorasiat (1-vaiheinen) - kestävät mitoitusvirrallaan pitemmänkin kuormituksen.
Auton lataaminen - pikalataus huoltoasemalla
Teknisesti olisi mahdollista ladata sähköautojen akkuja 40 kW teholla – isoja akkuja jopa 100 kW teholla. Auton laturissa on jokseenkin kallista tehoelektroniikkaa, sillä akkuihin syötetään tasavirtaa ja verkosta saadaan vaihtovirtaa. Sähköauton sisäinen 100 kW laturi olisi aivan liian iso, liian kallis ja se vaatisi vielä tehokkaan jäähdytysjärjestelmänkin, ja auton koko ja paino kasvaisivat.
Suurta lataustehoa tarvitaan yleensä ainoastaan pitkien matkojen ajamiseen, joten pikalataus kannattaa toteuttaa sijoittamalla tehoelektroniikka
kiinteään pikalatausasemaan, joka syöttää sitten tasavirtaa auton ajoakkuun. Pikalatausta ennen auton akku ajetaan melko tyhjäksi ja laitetaan sitten pikalaturiin. Suomessa pikalatureita on esimerkiksi kaupunkien keskustoissa sekä huoltoasemilla, pääväylien varrella. 50 kW pikalataus syöttää akkuun yli 16 kW 20 minuutissa – tämä energiamäärä riittää noin 100 km matkaan. Pikalatauksen ongelmana on se, että latausteho alkaa hiipua, kun akku on 70–80 % täynnä.
Lataamisen hinta ja muita lataustavan valintaan vaikuttavia seikkoja
Sähköauton voi tietysti käydä aina muualla lataamassa, mutta siinä menettää sähköauton eduista sen, että
auto on täyteen ladattuna aamuisin ilman erillisiä "tankkaus-" eli latausmatkoja. Toisaalta latauksen voi tehdä kaupassa käynnin yhteydessä – varsinkin, jos lataus on ilmaista.
Kauppa saattaa tarjota latauksen ilmaiseksi houkutellakseen asiakkaita. Kauppojen ja kauppakeskusten latauspaikat muuttunevat maksullisiksi sähköautojen yleistyessä. Kotona ladatessa hinta riippuu sähkösopimuksesta ja sähkönsiirtomaksusta – yleensä lataus tulee maksamaan noin 10 snt/kWh (ainakin Etelä-Suomessa – haja-asutusalueilla hinta voi olla lähempänä 15 snt/kWh). Julkisten latauspisteitten latausmaksu on tavallisesti 15 snt/kWh.
Pikalatureiden käytössä on yleensä minuuttihinnoittelu tai hinta/kWh on korkeampi. Hinta on tavallisesti n.20 snt/min tai 20 snt/kWh.
Virtasenkaupan valikoimasta löydät sekä sähköauton laturit että latauskaapelit
Tutustu sähköauton latausasema- ja latauskaapelivalikoimaamme
virtasenkauppa.fi -verkkokaupassa ja tilaa netistä. Toimitus haluamallasi tavalla.
Monta hyvää syytä tilata netistä:
monipuoliset valikoimat ja edulliset hinnat - ja verkkokauppa on aina auki! Samalla näet myös tarjoukset ja alennustuotteet virtasenkauppa.fi -verkkokaupasta: koneet, työkalut, auto- ja perävaunutarvikkeet, kemikaalit ja vaikkapa lelut sekä paljon muuta kätevästi netistä.