Sähköauton laturit ja latauskaapelit 🙂

Sähköautojen latausvaihtoehtoja on tavallisesti useita ja tässä Tanelin lyhyt oppimäärä. Tilapäiskäytössä sähköautoa voi...Näytä kaikki
ladata valvottuna hitaasti (yli 10 tuntia) tavallisen Schuko pistorasian kautta (Mode 2, rajoitettu AC 8A ~ 1.8kW). Pistorasiaa ei kuitenkaan ole suunniteltu jatkuvaa suurta virtaa varten ja jatkuvaan käyttöön tuleekin valita turvallisempi kiinteä latausasema. Kiinteä latausasema myös lyhentää latausaikaa merkittävästi.

Julkisissa latauspisteissä Euroopassa käytetään standardoitua Tyypin 2 (Type 2) pistoketta. Eurooppalainen Tyypin 2 pistoke on myös yleisin liitin autossa. Japanissa ja Yhdysvalloissa käytettyä Tyypin 1 pistoketta on myös jonkin verran käytössä.

Standardin mukaisessa peruslatauksessa (Mode 3, sähköliitäntä AC 7 -50kW) käytetään siis johtoa, minkä latauspisteen liitin on Tyyppi 2 ja auton puoleinen liitin on taas valittu auton liittimen mukaan eli joko Tyyppi 1 tai 2.

Tässä suuntaa antava lista autoissa käytetystä latausliittimistä.
Muista tarkistaa mallikohtainen yhteensopivuus aina auton käyttöohjeesta ennen ostoa !

- Tyyppi 1: Opel Ampera /Chevrolet Volt, Kia, Mitsubishi, Nissan, Toyota
- Tyyppi 2: Audi, BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mini, Renault, Porsche, Toyota, Tesla, VW, Volvo

Eurooppalainen pikalatausstandardi taas on Combo CSS (Mode 4, sähköliitäntä DC 50kW-350kW).